Followers

rantau ku sayang

Tuesday, December 16, 2014

PAS Pilih Jalan Akhirat Ke Jalan Jahanam

DAP dengan jelas telah menolak Hudud. Malah DAP beri amaran agar PR tidak laksanakan Hudud jika menang PRU14. Berdasarkan keputusan itu, apakah PAS akan terus bertahan dalam PR? Sukar sangatkah untuk PAS membuat keputusan?

Di peringkat awal, gabungan PR cuba menafikan wujud ketidaksefahaman di antara mereka atau sedikit sebanyak cuba menggambarkan keadaan mereka seperti carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga. Tapi nampaknya, keadaan makin getir di antara PAS dan DAP sehinggakan ada ketikanya mereka saling memberi amaran kepada satu sama lain. Malah, baru-baru ini Penasihat DAP Lim Kit Siang menyuarakan keraguannya terhadap kerjasama politik DAP, PKR dan PAS jika akan dapat terus bertahan sehingga PRU ke 14.

Jadi, mampukah PAS pertahankan Hudud kelak demi perjuangan dunia dan akhirat, atau akan tunduk dengan desakan Guan Eng (dunia)? Sekali lagi, memetik kata-kata Datuk Dr. Mahfodz Mohamad, “Hudud yang juga dasar utama dalam PAS adalah perintah Allah SWT dan bukannya perintah Lim Guan Eng.” Persoalannya, dalam pada PAS dan DAP bertikam lidah, di manakah suara PKR? Diam membisu? Pastinya suara lantang Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilihat (pernah dilihat) sebagai seorang Pemimpin Islamis boleh memberikan gambaran yang lebih jelas mengenai kedudukan Hudud. Mungkin juga sekali gus memutuskan pelaksanaan Hudud sekiranya beliau menjadi Perdana Menteri kelak!

Monday, December 8, 2014

Azmin 'sound' Orang Islam Agar Tutup Isu Bible


Selepas segala cara diplomasi di persetujui, kenapa masih tidak akur undang-undang di atas kesalahan yang di buat dengan tujuan tersirat membelakangkan segala peruntukan?

Jika Azmin sudah "sound" kita lihat sahaja apa kemungkinan nya selepas ini, ia tak? 
Adakah kedudukan Sultan itu di bawah taraf mereka ?

Akta hasutan kan ada, gunalah. utk cauvinis mcm ni la gunanya akta hasutan.

Mereka x pernah ikhlas nk berdamai. selagi x akur dgn kehendak mereka, mereka xkan redha, sounds familiar? kan kita org islam dh diingatkan.

Bukankah ini hasutan lagi? tentang agama plak tu, ape lagi yg lebih sensitive kalau bkn tentang agama. x guna kalau akta ada tp x digunapakai. bishop ini adalah org yg sama mahu semua agama bebas didakwahkan kepada org2 islam. bknkah ini dh melanggar perlembagaan. apa guna akta hasutan sekiranya provokasi mereka sentiasa kedengaran?

Apa jalan moderation datuk seri dlm hal ni? demi agama pn kita bertolak ansur dgn mereka yg melampau? Datuk Seri kena ingat, Nabi SAW berpesan berlembut sesama saudara, bertegas dgn kafir harbi!

Padahal kita memulangkan kembali kitab mereka yg terang2an diedarkan pada org islam pn sudah begitu pahit. mereka buat pasal lagi jgn salahkan org2 melayu kelak. apa mereka ingat mahu mencari pasal dgn mais dan jais tidak bermaksud mencari pasal dgn org melayu dan islam? jgn hanya asyik suruh org2 melayu saja bertolak ansur. diberi betis nk peha. jgn sampai pipi bengkak kene pelempang.

Golongan liberal akan melalak. MKPN akan melalak, marina akan melalak. ini sentiasa berlaku. kalau ini berterusan x gunalah apa2 akta pun.

Wednesday, December 3, 2014

PAS & UMNO Sepakat Tolak DAP



Siapa kata UMNO & PAS tidak sepakat?? Perkara ini dibuktikan di Dewan Undangan Negeri Selangor apabila kedua-dua parti menolak kerakusan dan ketamakan parti DAP yang gila kuasa mahukan jawatan baru dalam Dewan Undangan Negeri.

Mungkin isu ini adalah isu terpencil yang menyatukan pandangan parti UMNO dan PAS tetapi ianya satu permulaan baik. Kita lihat perkembangan seterusnya.

Rakyat juga berharap agar kepimpinan PAS juga turut serta bersama parti UMNO negeri Pulau Pinang yang mengambi inisiatif untuk mengurangkan gejala negatif di negeri kerajaan DAP.

Isu ini bukan isu politik tetapi isu rakyat yang patut disokong. Dalam masa yang sama, kita tentu berasa mual dengan sikap Lim Guan Eng DAP yang cuba basuh tangan dalam isu aktiviti haram di negeri Pulau Pinang.

Baca sini:

ADUN PAS dan Umno menolak tuntutan yang dikemukakan oleh DAP untuk mewujudkan jawatan timbalan speaker kedua bagi DUN Selangor.

ADUN Sabak Sallehen Mukhyi berkata tiada keperluan melantik seorang lagi timbalan speaker kerana jawatan speaker daripada DAP dan timbalannya daripada PAS, sudah memadai.

"Keperluan timbalan speaker ini hanya untuk waktu bersidang sahaja. Yang sedia ada cukup efektif dah. Jadi, untuk seorang lagi timbalan speaker tak perlu.

"Daripada guna duit itu untuk bayar (gaji) timbalan speaker, lebih baik disalurkan kepada rakyat," katanya kepada pemberita selepas sesi sidang DUN bagi sesi pagi tamat.

Sementara itu, Ketua Pembangkang Datuk Shamsudin Lias pula berkata, tindakan DAP menuntut jawatan timbalan speaker menunjukkan parti itu tamak kuasa.

Beliau yang juga ADUN Sungai Burong turut mempersoalkan keperluan mewujudkan jawatan itu memandangkan terdapat ahli DAP - Hannah Yeoh - yang telah menjadi speaker sekaligus membazir wang rakyat.

"Saya nak nyatakan bahawa DAP ini tamak kuasa. Dah ada speaker daripada DAP, nak pula timbalan speaker. Apa lagi dia nak?

"Saya rasa tak perlu (jawatan timbalan speaker kedua). Sebab jika tidak, kuranglah tugas mereka (speaker dan timbalan speaker) sebab nanti akan dibahagi tiga, malah membazirkan wang rakyat," katanya.

Isu ini timbul selepas Pengerusi DAP Selangor Tony Pua menyuarakan hasrat untuk melobi jawatan timbalan speaker kedua selepas PAS memenangi jawatan itu melalui undi rahsia yang dijalankan di DUN minggu lalu.

Tony berkata, pihaknya menuntut jawatan itu berdasarkan kesetiaan DAP kepada Pakatan Rakyat semasa krisis menteri besar berlaku.

Tuesday, December 2, 2014

Gelar DAP Parti Cauvinisme : Lim Guan Eng Selar KJ


Setiausaha Agung DAP, juga Ketua Menteri P.Pinang Lim Guan Eng berkata, Khairy Jamaluddin dilihat mengamalkan politik 'tidak wajar' apabila menyalahkan bukan Melayu kerana mempersoalkan status raja-raja Melayu, hak dan kedudukan istimewa Melayu. Menurut beliau lagi, “Umno sendiri pernah mempertikai kedudukan dan hak raja-raja Melayu awal 90-an. Khairy menggelar, DAP parti cauvinisme kerana kejayaan DAP menarik minat keahlian anak muda Melayu.

"Bukankah kejayaan itu suatu isyarat positif bahawa DAP bukanlah cauvinisme mahupun perkauman, sebaliknya sebuah parti berbilang kaum yang berjuang untuk seluruh rakyat Malaysia?,” katanya menerusi kenyataan akhbarnya, kelmarin.

Guan Eng mendakwa, Khairy mengambil jalan mudah dalam kenyataannya kerana beliau tiada sebarang jawapan terhadap isu itu.

Anak muda melayu sertai DAP? Tak salah memilih fahaman politik dan parti apapun tapi adakah DAP bersama pasukan gerakannya akan membela nasib anak melayu pada masa akan datang? Fikir-fikirkanlah, tengok saja apa dah  jadi di P.Pinang. Ada mata pandang, ada telinga dengar dan ada akal nilai.

Ceramah di Bangkok, Thailand dibatalkan


Ceramah di Bangkok, Thailand pula? Ketua Pembangkang Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim telah membatalkan kehadirannya di Kelab Wartawan Asing Thailand (FCCT) di Bangkok, Thailand minggu ini. Beliau tidak akan ke Bangkok dan dengan itu acara 3 Disember tersebut telah dibatalkan, umum FCCT hari ini.    
      
Menurut FCCT, Anwar akan menyampaikan ceramah mengenai usahanya mendepani kes-kes mahkamah yang kini berlarutan terhadapnya.

Anwar sepatutnya hadir di FCCT pada Rabu ini. Pasukan peguam Anwar menasihati beliau bahawa memandangkan kedudukan kes perundangan terhadapnya, beliau tidak wajar melawat ke luar negara dalam masa terdekat.

Mungkinkah publisiti beliau di Malaysia sudah berkurangan sehingga mahu "meraih simpati" di luar negara pula?

Thursday, November 20, 2014

PKR Kembali Kepada Tabiat Asal Apabila Terpalit Krisis MB



Kata seorang rakan, tak ke pelik bila dia jadi YB dulu, jangan kata longkang, sampah pun dia tak ambil kisah, mana dia ambil peduli?

Tapi atas nasib dia baik, sebab Sultan tak menerima Wan Azizah menjadi MB baru dan dia terpilih, dengan jawatan MB yang dia pegang sekarang, secara automatiklah segala lakonan ala Jokowi pun muncul.

Bukan hanya turun bersihkan longkang, turun ke sawah, sembur racun serangga nak kawal denggi katanya, malah siap menjahit bagai nak tunjukkan dia adalah MB berjiwa rakyat kononnya, Kononnyalah!

Setelah Che'gu Bard membalun secara terbuka terhadap Azmin dan kebobrokan PKR yang menjatuhkan Khalid Ibrahim, rupanya dalam kem PKR ada yang panas telinga nampaknya bila si keling Xavier Jayakumar tu melenting mengatakan Badrul adalah 'pengacau tak guna' dalam PKR yang 24 jam menipu.

Adakah perang kuasa bakal terjadi lagi di Selangor? Adakah rakyat selangor sedar?

Wednesday, November 5, 2014

DR MAZA SURUH ANWAR TINGGALKAN MALAYSIA...


Bekas Mufti Perlis, Datuk Dr Asri Zainul Abidin berkata kadang-kadang beliau mengharapkan Datuk Seri Anwar Ibrahim meninggalkan negara dan tidak lagi campurtangan dalam urusan politik negara ini.

Ujarnya, Ketua Pembangkang itu sudah lama bergelumang dalam politik dan terlalu banyak diduga dan menduga.

Pun begitu, beliau mengakui, Anwar mempunyai peranan-peranan tertentu dalam memastikan pengurusan pentadbiran negara ke arah yang labih baik.

Malah hasil pemantauan Anwar dan rakan pimpinannya dalam pakatan Rakyat menyebabkan rakyat banyak mendapat manfaat.

“Sehinggakan saya ada terfikir alangkah baiknya kalau dia pergi dan tinggalkan negara ini tidak masuk campur lagi urusan politik.

“Saya simpati dengan Anwar dari sudut usianya kalau benar dia akan masuk dalam semula sebagai orang yang pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Ketua Pembangkang beliau juga menyumbang.



“Kerana ada juga yang didapati rakyat sekarang ini hasil daripada pembangkang yang menuntutnya,” katanya kepada AP ketika ditemubual eksklusif.

Dr Asri berkata demikian ketika diminta mengulas isu pendakwaan kes liwat II yang dihadapi Ahli Permatang Pauh itu.

Hari ini, Mahkamah Persekutuan mendengar rayuan Anwar yang masuk hari ke lima. Prosiding itu pada awalnya hanya ditetapkan selama dua hari, namun dilanjutkan atas sebab hujah pembelaan yang banyak.

Dijangka keputusan akan diketahui esok, bagaimanapun ia bergantung kepada perbicaraan hari ini.

Dr Asri berkata, beliau yakin sistem perundangan negara ini akan memutuskan keputusan dengan waras dan rasional tanpa sebarang campurtangan mana-mana pihak.

“Soal fakta penilaian hakim lebih tahu, sejauh mana dia menghukum perkara itu berdasarkan fakta atau berdasarkan pengaruh tertentu.

“Rakyat juga tidak bodoh mereka juga boleh menilai tidak boleh emosi daripada awal ada di sebelah pihak sahaja,” katanya.

Dr Asri yang juga pensyarah di Universiti Sains Malaysia (USM) berkata jika Anwar bersara daripada politik, ia memberi peluang kepada generasi baru untuk menjadi pemimpin yang hebat.

“Ada kemungkinan kalau Anwar tidak ada lagi satu mungkin akan menjarakkan lagi jurang di dalam Pakatan Rakyat itu, dan ada kemungkinan juga akan melahirkan tokoh-tokoh baru dalam politik.

“Saya mengharapkan generasi baru untuk berpolitik kita kena lupakan mimpi lama atau episod lama yang berkaitan soal peribadi dan tidak puas hati antara veteran dalam politik,” katanya lagi.

Anwar sebelum ini berkali-kali memberitahu beliau kononnya digesa rakannya daripada luar negara untuk tidak lagi kembali ke tanah air dan meninggalkan politik Malaysia.

Namun Anwar berkata beliau tetap memilih untuk ‘mengorbankan diri’ demi menuntut transformasi dalam sistem perundangan negara semata-mata demi masa depan generasi akan datang.

Malah Anwar sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) pernah berkata beliau mungkin akan bersara daripada politik sekiranya Pakatan rakyat kalah dalam PRU itu, dan boleh jadi beliau akan ‘kembali mengajar’.

Namun setahun enam bulan berlalu, Anwar masih ligat berpidato di atas pentas politik sehinggalah kes liwatnya kembali dibawa kemuka pengadilan.