Followers

rantau ku sayang

Tuesday, December 16, 2014

PAS Pilih Jalan Akhirat Ke Jalan Jahanam

DAP dengan jelas telah menolak Hudud. Malah DAP beri amaran agar PR tidak laksanakan Hudud jika menang PRU14. Berdasarkan keputusan itu, apakah PAS akan terus bertahan dalam PR? Sukar sangatkah untuk PAS membuat keputusan?

Di peringkat awal, gabungan PR cuba menafikan wujud ketidaksefahaman di antara mereka atau sedikit sebanyak cuba menggambarkan keadaan mereka seperti carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga. Tapi nampaknya, keadaan makin getir di antara PAS dan DAP sehinggakan ada ketikanya mereka saling memberi amaran kepada satu sama lain. Malah, baru-baru ini Penasihat DAP Lim Kit Siang menyuarakan keraguannya terhadap kerjasama politik DAP, PKR dan PAS jika akan dapat terus bertahan sehingga PRU ke 14.

Jadi, mampukah PAS pertahankan Hudud kelak demi perjuangan dunia dan akhirat, atau akan tunduk dengan desakan Guan Eng (dunia)? Sekali lagi, memetik kata-kata Datuk Dr. Mahfodz Mohamad, “Hudud yang juga dasar utama dalam PAS adalah perintah Allah SWT dan bukannya perintah Lim Guan Eng.” Persoalannya, dalam pada PAS dan DAP bertikam lidah, di manakah suara PKR? Diam membisu? Pastinya suara lantang Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilihat (pernah dilihat) sebagai seorang Pemimpin Islamis boleh memberikan gambaran yang lebih jelas mengenai kedudukan Hudud. Mungkin juga sekali gus memutuskan pelaksanaan Hudud sekiranya beliau menjadi Perdana Menteri kelak!

No comments:

Post a Comment