Followers

rantau ku sayang

Saturday, November 1, 2014

PasMa Semakin Membiak Dalam Kalangan Ahli PAS


Ketidaksefahaman dalam kalangan pemimpin Parti Islam Semalaysia (PAS) dilihat semakin meruncing apabila larangan Majlis Syura Ulama PAS untuk ahlinya menyertai pertubuhan tersebut ibarat ‘masuk telinga kiri, keluar telinga kanan’.

Menurut laporan The Malaysian Insider, kini, pertubuhan tersebut sedang berkembang biak dalam PAS dengan penubuhan cawangan di setiap negeri.

Selain itu, perlantikan pemimpin juga dilakukan pada setiap cawangan dan terdapat perancangan untuk membuka pejabat tetap bagi menguruskan hal ehwal pertubuhan tersebut. Malah, kakitangan sepenuh masa juga akan diambil!

Walaupun mendapat tentangan paling hebat di Terengganu, negeri asal Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, namun menurut sumber, setiap daerah telah melantik pemimpin PasMa. Tidak terkecuali, di negeri Kedah.

Percanggahan dalam majlis tertinggi PAS bermula apabila Setiausaha Majlis Syura Ulama PAS, Nik Zawawi Salleh mengeluarkan kenyataan melarang ahli PAS dari menyertai PasMa yang dipercayai mempunyai agenda tersendiri.

Namun kenyataan tersebut ditempelak pemimpin yang menjadi tulang belakang PasMa, Datuk Phahrolrazi Zawawi dengan jawapan, Majlis Syura Ulama tiada hak untuk menghalang ahlinya dari menyertai pertubuhan tersebut.

Namun, dalam kenyataan yang disiarkan Sinar Harian 27 Oktober lalu, beliau berkata, sasaran PasMa kini lebih luas kerana inginkan penyertaan dari ahli Pakatan Rakyat dan tidak tertumpu hanya dalam PAS.


AJK PAS Pusat, Khalid Samad yang juga ahli parlimen Shah Alam akan menyertai program PasMa pada 8 November ini di Ipoh.

Dr Dzkefly Ahmad, bekas ahli parlimen Kuala Selangor pula akan menyertai program di Temerloh 15 November hadapan bersama Tengku Puji Tengku Abdul Hamid, bekas pemimpin PAS yang telah dilantik mengepalai PasMa Pahang.

Salahudin Ayub yang juga Naib Presiden PAS berkata, parti itu tidak mempunyai hak menghalang mana-mana ahlinya dari menyertai pertubuhan bukan kerajaan NGO.

“Namun, Majlis Syura telah mengeluarkan arahan atau mungkin disebut sebagai nasihat melarang untuk ahli menyertainya. Maka keadaan ini mungkin mencetuskan keraguan dan keresahan ahli-ahli PAS.”

“Oleh itu, elok diadakan diskusi antara kedua-dua pihak bagi mencari jalan penyelesaian,” ujar beliau dalam kenyataan yang disiarkan

No comments:

Post a Comment