Followers

rantau ku sayang

Monday, June 9, 2014

Mana Azwandin dan JMM ketika MPM bincang 3 cadangan rang undang-undang baru?



Pada hari Khamis Jun 5hb, ada satu perkumpulan NGO Melayu telah berkumpul di Wisma Sejarah untuk membincangkan mengenai deraf undang-undang baru oleh NUCC:

Tiga draf undang-undang yang melibatkan akta baharu yang bakal menggantikan Akta Hasutan 1948 didakwa mengenepikan beberapa perkara penting di dalam Perlembagaan Persekutuan yang selama ini menjadi asas pembinaan negara serta keharmonian kaum dan agama di Malaysia.

Pengerusi Biro Perundangan dan Perlembagaan Majlis Perundingan Melayu (MPM), Tan Sri Abd. Aziz Abd. Rahman berkata, draf-draf tersebut adalah Rang Undang-Undang Harmoni Nasional, Rang Undang-Undang Perpaduan Nasional dan Rang Undang-Undang Suruhanjaya Perpaduan dan Integrasi Nasional kini sedang dikaji oleh Pejabat Peguam Negara.

Menurutnya, kandungan awal ketiga-tiga draf tersebut lebih menumpukan pada niat menjulang hak kesamarataan menurut Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan namun gagal merujuk kepada fasal-fasal utama yang lain khususnya yang melibatkan Islam sebagai agama persekutuan seperti yang termaktub di dalam Perkara 3(1) dan Perkara 37(1), kedaulatan raja dan sultan dalam memelihara hak keistimewaan orang Melayu.

Baca sepenuhnya di Malasian Gazette

Ada pihak berpendapat ianya menyerupai Malayan Union tahun 1946 yang British nak buat. Semua sama rata, sama hak, dan segala keistimewaan hapus. Hak di bawah artikel 153 perlembagaan pun terlondeh. Tak perlu jadi Melayu lagi.

Malah kalau seorang cina atau keling tak dapat kerja dgn kerajaan, tak dapat biasiswa,tak dapat masuk IPT, tak dapat bantuan, tak dapat kontrak atau lesen, apa saja yg melayu dapat selama ini, cina dan keling bolih minta peguam sue kerajaan kerana diskriminasi.

Setiap hari akan ada saman, kerja AG akan sibuk defend kerajaan dari saman. Peguam keling memang ready nak saman. Berbilion rgt tiap tahun kena sedia nak bayar gantirugi kalau hakim kata ada berlaku diskriminasi! 

Malah turut diperingatkan akan adalah tentang bahaya IFC yang masih tidak luntur untuk hak persamaan agama antara Islam dan ugama lain dan membolehkan Islam dimurtadkan ke ugama lain.

Yang kami heran ... mana suara JMM atau Jaringan Melayu Melaysia yang mana bunyi jaringan menunjukkan organisasi mereka besar. Kononnya semua blogger bbawah mereeka termassuk Unspinners!!!

Isu-isu yang ditimbulkan oleh Majlis Perunding Melayu itu mempunyai implikasi yang amat mendalam dan penting sekali pada orang Melayu. Maka hairan pula JMM tidak terlibat?

Atau JMM sedang menjalankan kajian?

Maka fahamah kita muka-muka yang sama di demo dan di laporan polis serta PC adalah muka sama nak buat kajian atau beli kajian mana-mana.

Maklumlah JMM mampu beli kajian dengan pejabat JMM yang dibiayai oleh seorang bekas Pengurus Nestle dan atas sokongan Setpol PM Dato jailani Ngah pun menelan belanja RM300,000.


Layaklah dijadikan Azwandin YB Senator.


Hebatnya JMM hingga bekas Ketua Penerangan perkasa boleh diperguna oleh JMM. Oh ... tidak. mana sama taraf Roslan Kassim berbanding kepimpinan


Kenapa JMM diam?

No comments:

Post a Comment