Followers

rantau ku sayang

Friday, October 31, 2014

“Berani Buat Berani Tanggung, Tak Usah Nak Mengabui Rakyat” – Syed Ali


Anwar juga kata beliau, tidak perlu bersusah payah untuk ‘menyalak’ di depan khalayak kononnya akan terus berjuang walaupun didapati bersalah meliwat.
Dalam nada sinis beliau berkata, perjuangan orang yang buruk moralnya tidak akan memberi manfaat kepada rakyat.
“Nak berjuang apa lagi, selama ini pun berjuang bukan untuk rakyat, tetapi berjuang untuk selamatkan diri dan keluarga, perjuangan agenda peribadi kerana gila kuasa,” tegasnya dalam entri terbaru di umnobahagiancheras.blogspot.
Beliau mengingatkan Anwar walaupun kemungkinan dirinya ‘;terlepas’ dari pengadilan dunia tetapi di akhirat kelak pasti akan mendapat pembalasan.
“Maknanya, kalau kita tak buat salah, buat apa nak takut, buat apa nak adakan perhimpunan haram nak beritahu diri tak bersalah, ini perbuatan orang yang tidak takut kepada pembalasan Tuhan,” tegasnya.
Tambah Syed Ali lagi, belum ada lagi pemimpin politik yang terbabit kes liwat diterima rakyat, kalau ada pun hanya segelintir yang berkepentingan.
“Buat apa nak menyalak di luar, gunakanlah mahkamah untuk pertahankan diri, tak perlu nak heret oprang ramai supaya simpati, itu masalah peribadi beliau,” tegasnya.
Menurut beliau, orang yang baik akhlaknya tidak akan mendabik dada mengatakan dirinya adalah terbaik dan sempurna.
“Hanya orang yang buruk tingkah laku dan moralnya sahaja yang akan menjerit memberitahu dunia kononnya diri baik dan bersih,” tegasnya lagi.
Katanya, Anwar tidak sewajarnya memperalatkan orang ramai termasuk para mahasiswa supaya turut bersimpati terhadap nasib dirinya.
Beliau berkata, tindakan Anwar mengheret sebilangan mahasiswa Universiti Malaya (UM) supaya bersimpati dengan nasibnya amat memalukan.
Beliau kesal kerana segelintir mahasiswa turut terpedaya dengan ‘lakonan akhir’ Anwar malam tadi (Isnin).
Katanya, tindakan tersebut bukan setakat mencemarkan nama baik universiti berkenaan malah turut mengecewakan orang ramai kerana kampus telah dipolitikkan untuk kepentingan peribadi.
“Saya kasihan tengok Anwar, menyalak ke sana ke sini untuk beritahu konon dirinya bersih, sepatutnya gunakanlah mahkamah mempertahankan diri,” ujarnya.
“Terimalah hakikat, terima ketentuan Allah S.W.T, kalau tak buat, buat apa nak takut, tak payah nak bagi tahu kononnya diri tidak bersalah
Tambah beliau lagi, Anwar juga seharusnya belajar untuk menerima kenyataan dan bukannya berterusan menyalahkan pihak lain,.
“Saya harap Anwar boleh terima apa jua keputusan mahkamah, kerana semua itu adalah ketentuan Illahi,” tegasnya.
Beliau turut menasihati penyokong Anwar supaya bersikap terbuka dan rasional apabila menerima keputusan yang akan diputuskan oleh mahkamah.
“Tak payah nak buat kecoh, terimalah realiti sebenar bahawa Tuhan itu tahu segala-galanya,” ujar beliau.
Hari ini, Mahkamah Persekutuan mula mendengar rayuan akhir Anwar berhubung sabitan kes liwatnya terhadap Mohd. Saiful Bukhari Azlan pada 26 Jun 2008.
Mahkamah Persekutuan akan membuat keputusan sama ada hukuman penjara lima tahun terhadap Anwar dikekalkan atau beliau dibebaskan.
Anwar yang kini dibebaskan dengan jaminan RM10,000 beserta seorang penjamin dijatuhi hukuman tersebut pada 7 Mac lalu.

No comments:

Post a Comment