Followers

rantau ku sayang

Wednesday, October 29, 2014

Khairy hentam Malaysian Insider cuba gambarkan Ali dan Alvin sebagai hero


Kalau nak putar ini cerita pun janganlah sampai hendak memperbodohkan orang.Semua orang tahu apa yang aktiovis pembangkang,Ali Abdul Jalil yang lari ke Sweden buat dan apa yang blogger seks,Alvin Tan yang lari ke Amerika buat.
Seorang hina institusi raja secara terbuka dan soerang lagi hina agama Islam dengan aksi daging babi dan perangai tidak bermoral langsung.

Namun portal pro pembangkang,Malaysian Insider nampak macam nak tonjolkan mereka sebagai hero yang teraniya.

Ini yang buat Ketua Pemuda UMNO dan Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin turut mempersoalkan ' mainan' portal itu.

Dalam posting di laman facebooknya Isnin,Khairy menulis :

Saya ada masalah besar dengan artikel yang dikeluarkan oleh sebuah portal pro-Pakatan ini (baca dibawah).

Artikel ini bermula dengan: "Keputusan Ali Abd Jalil dan Alvin Tan mencari suaka politik berbanding berdepan dengan sistem keadilan bagi kesalahan mereka merupakan simptom peningkatan kekecewaan anak muda berhubung tindakan tegas Putrajaya terhadap musuh politik, kata penganalisis."

Ini memberi gambaran seolah-olah kedua-dua individu ini terpaksa lari dari Malaysia, mencari perlindungan di luar negara sebab tidak mahu dizalimi oleh kerajaan yang tidak membernarkan kritikan dan kebebasan bersuara. Sebab itu ditulis tentang "tindakan tegas Putrajaya terhadap musuh politik."

Mari kita semak semula kes-kes Ali dan Alvin ini. Apakah kes mereka ini merupakan kritikan politik? Apakah mereka ini musuh politik kerajaan? Wajar kita semak semula segala details berkenaan kes mereka sebab mengikut spin artikel ini, mereka adalah pelarian politik yang menentang kerajaan dengan menggunakan hak kebebasan bersuara.

Dalam kes Alvin, ramai yang sedia makulm bahawa beliau didakwa di mahkamah bukan kerana mengkritik kerajaan tetapi kerana telah muat naik gambar 'bak kut teh halal' yang menimbulkan kemarahan umat Islam di Malaysia. Gambar tersebut boleh dilihat dibawah.

Dalam kes Ali pula, memang betul beliau mengkritik UMNO tetapi beliau didakwa di mahkamah bukan kerana itu tetapi kerana komen tentang institusi Raja. Antara komen beliau, mahu raja dihapuskan dan Sultan rasa negara ini "kepala bapak depa punya." Tulis "kami berani mati," ini baru kena dakwa di mahkamah terus lari.

Tengok permainan portal pro-Pakatan ini? Tak sebut langsung apakah kesalahan sebenar dua orang ini. Memberi gambaran seolah-olah mereka ini hero anak muda yang menentang kerajaan atau polisi kerajaan. Sengaja cuba tutup fakta-fakta kes dimana mereka didakwa kerana menghina perkara-perkara yang sensitif.

Nak jadikan mereka ini ikon orang muda? Nak kata mereka ini contoh bagi orang muda di Malaysia? Saya rasa majoriti anak muda Malaysia lebih suka melihat dua orang ini tidak kembali semula ke tanahair. 

No comments:

Post a Comment