Followers

rantau ku sayang

Sunday, August 31, 2014

PPS Haram- Guan Eng Buta Perlembagaan? Kata BODOH Marah Pula


TINDAKAN Ketua Menteri Pulau Pinang membidas Ketua Polis Negara dalam sebuah majlis berkenaan isu Pertubuhan Pasukan Peronda Sukarela mengundang reaksi banyak pihak.

Rata-rata ramai yang mempertikaikan cara Guan Eng mempertahankan pertubuhan haram tersebut hanya bersandarkan kuasa yang dimiliki kerajaan Negeri Pulau Pinang.

Guan Eng membidas Ketua Polis Negara kononya tidak akan tunduk dan akan lawan jika ada apa-apa tindakan dari PDRM dan berikrar akan terus mempertahankan pertubuhan haram tersebut.

Mungkin Guan Eng lupa akan perlembagaan negara tentang bidang kuasa kerajaan pusat dan kerajaan negeri. Jika diikutkan perlembagaan, bidang kuasa pertahanan,keselamatan dan ketenteraman awam ialah dibawah tugas Kerajaan Pusat melalui PDRM dan ATM.

Apakah Guan Eng tidak faham akan fakta sebegini sebelum menjawat jawatan ketua menteri Pulau Pinang?

Berbalik kepada video Guan Eng membidas Ketua Polis Negara, beliau sepatutnya menerangkan kenapa PPS tidak didaftarkan walaupun sudah 4 tahun ditubuhkan,bukannya mencabar PDRM untuk mengambil tindakan.

Walaupun diluluskan di peringkat DUN, namun PPS ini masih perlu didaftarkan apatah lagi penubuhannya bertujuan menjalankan kerja-kerja keselamatan dan tauliah untuk melakukan kerja-kerja keselamatan hanya di keluarkan oleh KDN bukan dalam sidang DUN.

Atas cabaran yang dibuat didalam video berkenaan, Ketua Polis Negara dalam satu kenyataan hari ini di Kuala Lumpur, memberi amaran keras akan menangkap Ahli PPS jika mereka meneruskan aktiviti pertubuhan haram mereka tersebut.

Sampai bila Guan Eng mampu pertahankan PPS yang secara jelas dan terang melanggar undang-undang dan melakukan kesalahan di bawah Akta Pertubuhan 1966. Jika benar mahu mengaktifkan semangat sukarelawan kenapa Guan Eng tidak mengunakan Ikatan Relawan Rakyat (RELA) sebagai medium mereka?

Apakah kerana pertubuhan PPS ini ada udang disebalik batu terutamanya dalam membantu gerak kerja DAP di Pulau Pinang?

No comments:

Post a Comment