Followers

rantau ku sayang

Thursday, August 28, 2014

PAS akan kemuka calon PKR jadi MB Selangor...Pelik Lah Dengan PAS Nih


PAS Selangor membuat keputusan untuk tidak mencalonkan wakil rakyat parti itu bagi dipertimbangkan sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, berkata parti itu sebaliknya akan mencalonkan sekurang-kurangnya tiga nama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) PKR untuk jawatan berkenaan.

"Keputusan untuk tidak letakkan calon PAS adalah muktamad. Ini kerana Menteri Besar Selangor adalah jawatan milik PKR. Kita hormati perkara ini.

"Kita berpendapat adalah tidak wajar untuk kita calonkan wakil daripada PAS untuk jawatan ini," katanya selepas mesyuarat tertutup bersama PAS Selangor di pejabat perhubungan negeri, di sini malam tadi.

Turut hadir ialah Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat yang juga Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dan Pesuruhjaya PAS Selangor yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chempaka, Iskandar Abdul Samad.

Ditanya siapakah yang akan dicalonkan PAS, Mustafa berkata: "Kita tidak boleh beritahu nama yang dibincangkan, tunggulah nanti."

Mustafa juga berkata, mesyuarat itu tidak menyentuh isu Menteri Besar Selangor.

"Saya hanya terangkan tentang kronologi kemelut jawatan Menteri Besar kepada ahli PAS Selangor," katanya.

Kelmarin, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menitahkan PAS, DAP dan PKR, masing-masing mencadangkan lebih daripada dua nama sebagai calon Menteri Besar yang baharu untuk pertimbangan dan perkenan baginda.

Namun, PKR dan DAP tetap mahu mencalonkan Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon tunggal untuk jawatan Menteri Besar itu.

No comments:

Post a Comment