Followers

rantau ku sayang

Thursday, May 8, 2014

MUSTAHIL DAP SERAH KERUSI KEPADA PAS - MAT SABU


Telah jelas kelihatan gabungan PAS bersama DAP hanya mengundang padah... gabungan yang tiada membawa apa-apa kebaikkan buat parti tersebut.!!!

Mengharapkan kerusi parlimen di Bukit Gelugor dari DAP sama ertinya PAS terpaksa menyerahkan satu kerusi parlimen kepada DAP pula... telah bersediakah PAS untuk menyerahkan Kelantan di perintah oleh DAP.

Adakah itu satu pertukaran yang bijak???

KUALA LUMPUR: Cadangan menyerahkan kerusi parlimen Bukit Gelugor milik DAP kepada PAS sesuatu yang mustahil, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berkata.

Mohamad berkata, biarpun cadangan tersebut boleh dilihat sebagai satu usaha ke arah gabungan yang lebih mantap namun realitinya ia agak sukar dilaksanakan.

Katanya, kesukaran tersebut bukan hanya datang dari DAP namun turut melibatkan parti yang dianggotainya sendiri.

"Kalau DAP serah kepada PAS bertanding di Bukit Gelugor, apakah PAS sedia menyerahkan kerusi di Kubang Kerian atau Pengkalan Chepa kepada mereka (DAP) bila PRU14?

"Pada saya, cadangan ini baik tetapi kedua-dua parti mungkin masih belum benar-benar bersedia untuk berbuat demikian," katanya kepada Astro AWANI hari ini.

Pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), Mohamad bertanding di kerusi parlimen Pendang namun tewas kepada calon Barisan Nasional (BN), Datuk Othman Abdul.

Malam tadi, aktivis Pakatan Rakyat, Hishamuddin Rais mencadangkan agar DAP meletakkan Mohamad sebagai calon Pakatan Rakyat dalam pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gelugor yang akan diadakan pada 25 Mei nanti.

Kata Hishamuddin, meletakkan Mohamad sebagai calon di Bukit Gelugor boleh memberi makna baru terhadap kerjasama dalam gabungan tersebut.

Selain itu, Hishamuddin berpendapat ia juga boleh meredakan pertelingkahan mengenai isu hudud antara PAS dan DAP.

Selain Hishamuddin, sebuah badan bukan kerajaan, Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin turut memberikan cadangan yang sama.

Presidennya Ramesh Rao berkata, meletakkan Mohamad sebagai calon membolehkan PAS menjelaskan isu hudud dan memastikan masyarakat bukan Islam memahami perkara berkenaan.

DAP akan mengumumkan calon parti itu untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Bukit Gelugor Sabtu ini.

Kerusi Bukit Gelugor kosong berikutan kematian penyandangnya Karpal Singh daripada DAP, akibat nahas jalan raya di KM306.1 Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Gua Tempurung di Kampar, Perak 17 April lepas.

Suruhanjaya Pilihan Raya telah menyatakan penamaan calon ditetapkan pada 12 Mei dan hari pengundian pada 25 Mei. Hari pengundian awal ditetapkan pada 21 Mei.

Pengerusi DAP itu memenangi kerusi tersebut pada pilihan raya umum 2013 dengan majoriti 42,706 undi, menewaskan calon BN Teh Beng Yeam yang memperoleh 13,597 undi. 

No comments:

Post a Comment