Followers

rantau ku sayang

Friday, July 11, 2014

Budaya tutup mulut pemimpin semakin mekar dalam PKR



Misalnya, patutkah Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada Ahli Dewan Undangan Negeri  (ADUN) Selangor kawasan Seri Muda, Shuhaimi Shafiei kerana melanggar larangan bercakap hal parti pada pihak media?

Pada 4 Julai lalu beliau dilaporkan sebuah akhbar bahasa Inggeris bahawa Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ingkar keputusan MPP pada 15 Januari lalu supaya meletak jawatan bagi mengizinkan projek “Langkah Kajang” dilaksanakan.

“Saya tidak mahu komen sama ada beliau (Khalid) masih layak menjadi Menteri Besar tetapi saya ingin menegaskan semula bahawa keputusan untuk mengganti Menteri Besar bukan dibuat oleh ahli parti tetapi oleh pucuk pimpinan bagi menggerakkan projek “Langkah Kajang”.

“Keputusan ini dibuat dalam mesyuarat yang dipengerusikan oleh presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan dihadiri oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim serta pimpinan tertinggi parti,” kata Shuhaimi.

Pendedahan Shuhaimi ini menyerlahkan satu hakikat bahawa projek ini sebenarnya telah dirancang sejak awal tahun lagi. Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli pernah mendakwa bahawa pelan politik itu adalah ideanya.

Difahamkan menurut perincian “Langkah Kajang”,  ADUN Kajang, Lee Chin Cheh akan meletakkan jawatan bagi mengizinkan pilihan raya kecil diadakan dan sekaligus memungkinkan Anwar bertanding menjadi ADUN Selangor dan dicalonkan menjadi Menteri Besar baru.

Mengikut rasional Rafizi, jika Anwar menjadi Menteri Besar, PKR mahu menjadikan Selangor negeri contoh kepada rakyat apa yang Pakatan Rakyat mampu lakukan jika diberi mandat mentadbir Malaysia. 

No comments:

Post a Comment