Followers

rantau ku sayang

Monday, July 14, 2014

OPERASI BESAR BESARAN BURU MILITAN FILIPINA


Satu operasi besar-besaran di udara dan laut diadakan bagi memburu kumpulan lelaki bersenjata warga Filipina yang mungkin menculik seorang anggota polis marin berpangkat konstabel, dengan semua laluan keluar untuk melarikan diri dari Semporna disekat.

Menurut sumber, bot peronda dari pelbagai pasukan keselamatan termasuk helikopter tentera laut mengawasi kawasan Semporna di mana berlakunya seorang anggota polis marin berpangkat koperal berusia 32 tahun ditembak mati.

Polis Marin, Koperal Abdul Rajah Jamuan maut manakala konstabel yang dikenal pasti sebagai Zakia Aleip, 26, masih hilang selepas kejadian tembakan bersama kumpulan lelaki bersenjata itu dalam satu serangan hendap di Mabul Water Bungalows Resort di pulau Mabul pada kira-kira pukul 11 malam Sabtu.

Petunjuk awal mendapati kumpulan lelaki bersenjata itu mungkin menyeberangi kawasan itu menggunakan bot mereka sebelum memanjat ke arah jeti resort melalui belakang bangunan berkenaan.

Sebaik sahaja kumpulan lelaki bersenjata memasuki kawasan itu, mereka mula melepaskan tembakan secara rawak ke arah restoran, ruang menyambut tetamu dan jeti, sebelum melarikan diri.

Dua polis lain berjaya untuk mendapatkan perlindungan ketika kejadian tembak-menembak berlaku. Salah seorang anggota polis terbabit, Sarjan Jeffridin yang berada di atas bot berhampiran, mendengar bunyi tembakan dan membuat siasatan, yang kemudiannya mendapati dua rakannya hilang.

Mayat Rajah kemudiannya ditemui di bawah jeti.Difahamkan, penyerang disyaki merupakan anggota kumpulan militan atau komando.

No comments:

Post a Comment