Followers

rantau ku sayang

Monday, July 7, 2014

Perpaduan Kaum Dinegara Ini Tidak Renggang

Perpaduan kaum di negara ini dilihat tidak renggang memandangkan semua kaum di Malaysia sudah memahami di antara satu sama yang lain.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Muhammad berkata ia berikutan rakyat negara ini mahu hidup dalam keamanan daripada di belenggu masalah perkauman.

"Di Malaysia kami mempunyai ramai orang Cina yang bukan beragama Islam dan warga Malaysia yang beragama Islam, mereka tinggal di sini untuk memahami diantara satu sama lain bagi keamanan dinegara ini.
 "Kesefahaman ini merupakan simbol daripada hubungan diantara orang yang beragama Muslim dan bukan Muslim," beliau berkata demikian ketika berucap pada Ekspo Kebudayaan Islam China-Malaysia 2014 di sini, malam tadi.Disamping itu, beliau menaruh harapan untuk perbayakkan lagi pameran Islam China-Malaysia bagi menggalakkan pemahaman yang baik diantara orang Islam dan bukan Islam.

Jelasnya, nilai-nilai budaya dan agama dapat dipelajari dan membuka mata rakyat untuk memahami serta menghargai diantara satu sama yang lain.

"Orang Islam di China telah hidup melalui peringkat umur yang berbeza dengan raja-raja yang tidak memahami Islam.

"Tetapi Alhamdulillah, mereka terus mengekalkan kepercayaan mereka dan mereka tidak membalas dendam terhadap orang-orang yang telah menindas mereka," ujarnya.Beliau turut melahirkan rasa kagum terhadap orang Islam Cina dari China yang menghadiri majlis berbuka puasa.

"Mereka tidak memeluk Islam dari Malaysia tetapi mereka Islam lahir dari China. Ini adalah sukar untuk memahami di Malaysia.

"Adalah sukar untuk kita (orang Melayu Islam) untuk membayangkan bahawa sebenarnya ada lebih daripada Cina Islam terdapat orang Melayu Islam di perkataan. Pameran ini akan membuka mata orang Islam Melayu dan Cina, " katanya lagi.

No comments:

Post a Comment