Followers

rantau ku sayang

Friday, July 4, 2014

Rakyat Maldives Belanja AS$191 Juta di Luar Negara

Rakyat Maldives membelanjakan kira-kira AS$191 juta untuk keluar negara terutama bagi mendapatkan kemudahan perubatan lebih baik, bercuti dan pendidikan dengan India, Sri Lanka dan Malaysia sebagai destinasi utama.

Warga negara kepulauan itu membelanjakan AS$70 juta untuk perubatan, AS$64 juta ketika bercuti dan AS$47 juta lagi membiayai pendidikan, kata laporan Haveeru Online yang memetik tinjauan bank pusat negara itu.

"Tinjauan Rakyat Maldives Ke Luar Negara" yang dijalankan oleh bank pusat Maldives, Pihak Berkuasa Kewangan Maldives mendedahkan daripada 6,184 penduduk yang mengambil bahagian dalam tinjauan dilaksanakan di Lapangan Terbang Antarabangsa Ibrahim Nasir itu, 2,597 orang ke Sri Lanka.

Mereka ke sana untuk bercuti dan membelanjakan AS$1.7 juta manakala penduduk yang ke Sri Lanka bagi mendapatkan rawatan perubatan menghabiskan AS$2.2 juta.

Sementara itu, 2,473 warga Maldives ke India tahun lepas terutama untuk mendapatkan rawatan perubatan dan membelanjakan kira-kira AS$2.1 juta.

Kumpulan yang pergi ke India untuk percutian pula mengeluarkan AS$2.5 juta.

Menurut tinjauan itu, 618 penduduk ke Malaysia pada masa yang sama untuk bercuti atau mendapatkan rawatan perubatan. Kumpulan yang bercuti membelanjakan AS$714,408.

Keseluruhannya rakyat Maldives mengeluarkan AS$48 juta untuk membayar tambang tiket penerbangan.

"Ini adalah kali ketiga bank pusat itu menjalankan tinjauan berkenaan," kata laporan itu. 

No comments:

Post a Comment